Pedagogický slovník 2

5. února 2009 v 7:13 | Mirek |  Kantořina
Kurikulum existuje v různých rovinách:
1. zamyšlené a plánované,
2. realizované ve školním prostředí,
3. osvojené žáky.
Rozlišuje se formální kurikulum, neformální kurikulum a skryté kurikulum.

Celoživotní vzdělávání

Permanentní vzdělávání, celoživotní učení, zpřístupnění dalšího vzdělávání, vzdělávání dospělých

Vzdělávání dospělých("žák"- škola)

Učení dospělých osob a na ně zaměřené vyučování.(distanční studium, korespondenční studium)
Vzdělávání - podnikové , zvýšení kvalifikace=školení, rekvalifikace, otevřené univerzity, univerzity třetího věku

Pedagogika

- společenská vědy, která zkoumá , učí vychovávat, seznamuje se způsoby působení na jedince pedagogicky - výchova , vzdělávání

1.V odborném významu - věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti.
2. Obor studia na pedagogických fakultách a jiných fakultách připravujících učitele
3. Zvláště v anglosaském kontextu znamená:"to co učitelé dělají, aby dosáhli cil vzdělání"

Andragogika

1. Teorie vzdělávání dospělých, která se vyvíjí jako samostatný vědní obor vedle klasické pedagogiky! Andragogika má interdisplinární charakter, vědecky se rozvíjí zejm. 60. let na vysokých školách, má svou infrastrukturu, odborné časopisy, konference aj.
2. Studijní obor připravující specialisty pro práci v oblasti vzdělávání dospělých, personalistiky řízení lidských zdrojů aj.

Autorita
Legitimní moc. Moc uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni, jim přijatelnou formou, která si získá jejich souhlas. Rozlišuje se autorita tradiční(formální), založená na postavení nositele autority v hierarchii nebo na jeho příslušnosti k určité sociální skupině, bez ohledu na jeho osobní kvality. A autorita neformální (vyplývá ze svobodného uznání převahy v některé významné oblasti a pozitivního hodnocení jejího nositele) ta může být dále autoritou racionální, kterou jedinec získal, protože vzhledem ke svým znalostem nebo jiným odborným předpokladům je pro určitou funkci logicky nejlepším kandidátem, nebo autoritou charismatickou, danou zvláštními povahovými rysy jejího nositele. Přijetí autority významným způsobem zefektivňuje práci skupiny.

Behaviorismus

Psychologický směr, zastávající názor, že předmětem vědeckého zkoumání by mělo být pouze pozorovatelné, měřitelné chování organismu. Zvýrazňuje úlohu vnějších podnět, prostředí, záměrného působení. Vznikl začátkem 20. století v USA zásluhou J.B.Watsona.

Brainstorming

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama