Pár užitečných poznámek

26. října 2006 v 8:30 | Mirek |  Kantořina
Účelné využití času
Ideální je , mít všechno utříděno v sadě desek, obsahujících
- časový rozvrh,
- zasedací pořádky všech tříd,
- učební programy,

- soubor tématických plánů nebo "myšlenkovou banku" vyučovacích strategií pro každé téma, které učím - např. hry, činnosti, experimenty, zajímavosti, jež stojí za zmínku atd.,
- plány vyučovacích hodin,
- kopie pracovních listů, testů, zadání samostatných prací atd.,na než si každý rok můžeme psát možnosti vylepšení,
- hodnotící strategie a bodovací systémy,
- poznámky, kopírované materiály, fólie na projektor atd.,
- plán roku s termíny odevzdání žákovských prací, zkoušek, schůzek atd.
"Váš první rok vyučování na plný úvazek bude velmi pravděpodobně rokem nejtěžší práce ve vašem životě." Geoffrey Petty

Jak vést třídu - přímý výpad
Projevy neukázněnosti musí být potlačovány co nejdříve, a to ze tří důvodů:
- aby se mezi žáky nerozšířily,
- protože je jednodušší vypořádat se s nekázní, která je teprve ve fázi zrodu,
- aby se nestalo, že se kázeň žákům vyplatí,
(Žáci při hodině mluví, i když nemají, protože si rádi popovídají. Pokud se jim předtím, než je napomenete, obvykle podaří vyměnit si pár vět, mohou dospět k závěru, že jim krátký hovor za vaše napomenutí stojí. Pokud se jim naopak nikdy nepodaří dokončit prvních několik slov, vlastně nic nezískají a brzy zjistí, že jim to nestojí za pokus.)
Pro přímý výpad je důležité vědět, jak se žáci jmenují.
"Pečení je proces, při němž z těsta vzniká kůrka a střída hotového výrobku - viď, Petře. Pečivo je tak lépe stravitelné...."
Věnujte pozornost práci těch, kdo vyrušují. Pokud se vám díky vaší bdělosti a metodě přímého výpadu podaří přimět je ke spolupráci, snažte se nacházet něco, zač byste je mohli pochválit: "No vidíš, když ses do toho dala, hned je to lepší!"
Kázeň a řešení problémů
Jestliže vás žáci "zkoušejí" nebo pokud se ocitnete ve složité situaci, vynasnažte se , aby vaše reakce nebyla příliš prudká ani příliš slabá. Může vám pomoci, když dáte žákům jasně na srozuměnou, že:
- máte právo, aby vašich pokynů bylo uposlechnuto:
"Učitel jsem já a co řeknu, platí."
- jednáte v zájmu žáků:"Přesadím vás, protože vím, že když budete sedět jinde, vy i zbytek třídy se bude moci lépe soustředit na průběh hodiny."
Snažte se také dát najevo, že o vašich konečných rozhodnutích se nediskutuje, ale že jste připraveni s kýmkoli cokoli po hodině soukromě probrat. Muže vám tu být k užitku technika "přeskakující gramofonové desky". Stále klidně, ale velmi důrazně a jednoznačně opakujte své rozhodnutí. Nezapomeňte využít prvků těsné blízkosti a pohledu do očí.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 MirekČ MirekČ | Web | 11. května 2010 v 20:21 | Reagovat

Když vás ale "zkouší" takových 34 žáků v jedné třídě, tak je každá rada dobrá. Pak už neučíte, ale umravňujete. Jestliže jsou ve třídě obsazeny všechny židle, tak nemáte žáky a ni kam rozsadit!!! :-(

2 PavkaHu PavkaHu | E-mail | Web | 25. května 2011 v 12:52 | Reagovat

Báječné bodíky. Nechtěl byste se o ně podělit na Metodickém portálu?
Kdybyste měl zájem, prosím, ozvěte se mi. P. Hublová, manažerka aktivity Komunita

3 MirekČ MirekČ | Web | 25. května 2011 v 15:36 | Reagovat

[2]: Rád se podělím o cokoli a kdekoli. Nejsou lakomý ani skoupý... :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama